Små børn har de største hjerter.

Samsø – gider man det?

Ja, ja og kæmpe ja!

Synes vi dyrker vores eget land alt for lidt!

Det er muligvis min egen hule pengepung der taler her, for jeg kan på ingen måde smide penge efter en ferie – hverken sydpå eller længere end hvad jeg kalder for ro-afstand.

Ville jeg ønske det var anderledes? Ja, da – ville skide gerne have et par millioner på min konto, bevares. Er da ikke dummere, trods alt.

Men på en eller anden måde så har det med at rejse aldrig rigtigt været indenfor min rækkevidde. Der har altid været noget mere vigtigt at skyde penge efter. Og selv hvis jeg vandt et par milioner, så var der en længere kø af ting der skal skydes penge efter først. Min lejlighed, f.eks. Og min bankdame så nok gerne, at jeg fik indfriet et par lån også, inden jeg daffede på dase-ferie på Bali.

Er ikke et sekund i tvivl om, at rejser er godt for både krop og sjæl, men i min optik behøver man altså ikke punge 20.000 kr ud på en enkelt ferie… I hvert fald ikke for at få følelsen af ferie og nærvær med familien eller andre.

I år var jeg på ferie i telt, sovepose og med gasblus. Størstedelen af vores mad bestod af ting man kan grave op af jorden. Og toilettet var noget med et træ og ned på hug. I know, det er fandeme primitivt – men der var en fantastisk fed frihed i, at man kunne slå sig ned og tage videre efter behov. Der var ingen kasse, hvor man skulle betale rigtig mange penge for bare en enkelt overnatning.

Den første nat sov vi på en gård, vor der var adgang til både toilet og bad. Og det kostede os 60 kr, som vi puttede i en postkasse. Det er nemlig sådan det foregår. Det næste sted vi var, der var det gratis – der var så til gengæld ikke vand eller wc – men til gengæld havde vi denne her udsigt:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De sidste to nætter, der flottede vi os godt nok og slog os ned på en campingplads – men der begyndte vi altså også at lugte lidt under armene og andre steder. Og det gider man jo ikke. Nogen af os havde f.eks også brug for at få barberet ben og vasket hår. Det var mig.

Det kostede 180 kr pr. dag, og selvom det egentlig er ok billigt, så var vi altså liiiiiiidt trætte af, at campingpladser VIRKELIG presser citronen når det kommer til hvad de kan hive indtægt ind på. F.eks må man KUN være der, hvis man har et campingkort – så det var lige 200 kr oveni. Og en femmer for 3 minutters varmt vand under bruseren. Der når man sgu nærmest ikke engang et halvt ben, vel? Og 10 kr for at få ladet sin telefon op – selvom der er stikkontakter på toiletterne, haha! Og bland-selv slik til 15 kr pr. 100 gram!!

Så de sidste to overnatninger løb op, men til gengæld lå vi 20 meter fra stranden, og det var jo bare perfekt.

Noget der desuden glædede mig enormt, var at vi faktisk lidt fulgtes ad med nogen jeg døbte for ‘Fjällräven-Familien’ – et par med to unger, der var på ferie sammen derovre. De lå de første to steder sammen med os – altså ikke sammen-sammen, men på samme shelter-plads. De havde en dreng og en pige med, på godt 4 og 6 år – og de cyklede øen rundt. Ungerne på deres egne cykler. Alt deres oppakning havde de i en cykelvogn. Shit jeg synes det var sejt!!

Mega fed måde at holde ferie på som småbørns-familie. Kunne I finde på det?

10 kommentarer

• Sri

Klart heller Bali rejser end Samsø og Roskilde. Roskilde er jo ligeså dyrt som en ferie sydpå. 🙂

• LORTEMOR

Jep! Roskilde er super dyrt! Heldigvis var det min fødselsdagsgave, ellers var jeg nok ikke kommet afsted!

• Camilla

JA! Ville elske sådan en ferie! Men er også bare en af dem, der skal have solskin og varme når der er ferie ellers bliver jeg sådan lidt børnesur🙈 Så indtil videre har vi gjort os i camping i telt og med trangia i Sydeuropa😊 Men hvis vejret er godt synes jeg faktisk ikke man finder noget skønnere end sommer i Danmark!

• Linda

Min kæreste og jeg var på 14 dages cykeltur før vi fik børn (15 år siden) Vi cyklede fra Aarhus nedover Fyn, Langeland, Ærø, Als og tog så toget hjem fra Sønderborg. Vi havde et lille telt med og overnattede på shelterpladser, ved stranden (ulovligt I know) og hos familie og venner. Vi har siden da været på alle mulige slags ferier… Backpacker i østen, bilferier til Frankrig, husbytte, all-inclusive på luksus hoteller, storbyferie osv, men vi har ofte tænkt tilbage på lige netop den tur, som noget helt særligt, intimt og fantastisk! MEN jeg vil nok sige, at med tre børn, så er jeg altså blevet typen der sukker efter comfort, en god seng osv. Så jeg ville nok ikke selv vælge sådan en tur mere med børn. Men er sikker på, at hvis man orker det, så er det FEDT!

• LORTEMOR

Det er klart også nemmere uden børn 🙂 Så det forstår jeg godt!

Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jaaa, for pokker! En af mine allerbedste ferieminder stammer fra en kanoferie i Sverige med mine forældre og deres venner. Jeg var seks år, vennerne havde en pige med på to (blebarn. Rimelig hardcore alligevel…)
    Vi boede i telt på små, øde øer, lavede mad over bål og badede i åerne i regnvejr.

Når vores drenge bliver store nok, drømmer jeg om at gøre det samme 🙂 Eller at tage på sheltertur på Hærvejen.

• Marie

Ja da! Alle min barndoms sommerferier foregik på cykler, med telt, soveposer, gasblus osv. Far, mor og tre børn. Jeg var 5 år det år jeg første gang kørte selv. Det må have været noget af et syn – begge forældre havde både bagagebærer foran og bagpå cyklen, min far havde en cykelanhænger, vi alle havde cykeltasker og så gik det ellers rundt i det ganske, danske land. Nærhed, samvær, sammenhold, samarbejde(!), vedholdenhed – og masser af kærlighed – det var de ferier uden tvivl fyldt af. Ville sagtens kunne se mig selv gøre det med mine egne børn.

• Hanne

Vi har cyklet hver sommer med vores datter siden hun var halvandet. Vi ( læs jeg) er ikke så meget til telt og shelter, så vi har overnattet på vandrerhjem eller i lejet sommerhus og kørt ud derfra. Vi har blandt andet været på Samsø. Det kan virkelig anbefales. Vores datter sidder i en cykelvogn, og hun elsker det.