Bloggere. Suk.
Vidste I, at bloggere får i både hoved og røv når det kommer til tøj, beauty-produkter, frokoster og kæmpe floder af boblende champagne?
F.eks betaler jeg aldrig for noget længere, og jeg får stort set ALT hvad jeg peger på.
Når jeg bliver inviteret til alle events i hele verden, så flyder der crement ned langs væggene og der er gratis ting alle vegne og jeg går aldrig sulten hjem.
Nej.
Nu har jeg læst en lille håndfuld indlæg hos andre mødre der blogger, som handler om invitationer til events, eller manglen på samme. Og alle gangene har jeg siddet tilbage som ét stort spørgsmålstegn.
På det seneste har jeg erfaret fra flere sider, at hele mommy-blog kategorien har fået et decideret dårligt ry blandt virksomheder, PR-bureauer og lignende. Flere beretter om deciderede ubehøvlede bloggere der bare vil ha, og ha, og ha. Hvorfor er jeg ikke inviteret til dit, hvorfor er jeg ikke inviteret til dat. Hvorfor må jeg ikke få rabat i din lille webshop, for jeg er blogger. Uden andre argumenter end det.
Da jeg hørte om vores dårlige ry tænkte jeg, at det ikke kom bag på mig overhovedet. Det at være blogger indebærer ikke længere at skrive og forfatte indlæg og sende det ud til de læsere man har. Nu skal man pludselig inviteres til alt muligt og have en hel masse, for at se sig selv som en ‘succesfuld blogger’. Og jeg synes det er en ærgerlig udvikling.
På Facebook er der en gruppe, hvor vi har samlet bloggere indenfor mor-kategorien. Den har 71 medlemmer – nu 70, efter jeg i aftes trykkede på ‘forlad gruppe’.
Rigtig ærgerligt, da jeg har haft stor gavn af den, og den var et godt sted at stille spørgsmål til mange i samme båd som jeg.
Men flere og flere opslag begyndte at handle om hvordan andre blogger og om hvad. Det var især når det kom til reklamer og spons. Om hvem der var inviteret til hvad, og hvem der fik rabat hos hvem.
Jeg tror jeg skal skrue ned for min blog læsning, læse færre tråde på Instagram om bloggere der er kede af at føle sig udenfor.
Udenfor hvad?
Siden hvornår overtog mommy-blogs verdensherredømmet? Siden hvornår begyndte det at handle om at få? At være med?
For ikke så længe siden fik jeg en uopfordret mail fra en PR-ansat, som virkelig undskyldte over for mig, fordi jeg ikke havde fået en invitation til et event. Jeg skyndte mig at skrive til hende, at hun ikke skulle undskylde, og at det da var hende der bestemte hvem de ønskede skulle med. Det er ikke nogen selvfølge, at man skal invitere alle.
Det vidnede om, at hun garanteret havde været i dialog med forsmåede bloggere før, og at bloggere er blevet mere og mere dominerende i hele det cirkus. Og hvor er det dog utroligt.
Hvor blev vores manerer af?
Det skal siges, at jeg udelukkende tager afsæt i mommy-blogs. Jeg aner nemlig ikke hvordan tilstandene er i andre kategorier. Jeg ved bare at vi hos virksomheder og PR-bureauer fremstår som nogle konkurrerende mokker, og at jeg vil gøre alt for at være helt, helt modsat.
Jeg er udemærket klar over, at dette indlæg ikke handler om alle. Måske endda kun få – og jeg er ved også godt at det ikke er skide interessant for jer læsere, som ikke har en blog og derfor er fuldstændig ligeglade med hvad der foregår i kulissen. Til jer, undskyld.
Har I mon læst med hos andre, som gav udtryk for at føle sig udenfor eller forbigået? Burde vi ikke bare passe vores egen blog, fremfor at gå for meget op i hvad andre bloggere laver?
HØRT