Skal I så ikke have flere børn?

Kvinde kend din blogverden.

20141019-162316-58996021.jpg

For ikke så længe siden kom Forbrugerombudsmanden ind i kampen.

Det handlede om, hvordan en blogger og et firma havde indgået et samarbejde – forstået på den måde, at firmaet havde sendt en mail ala ‘Heeeeeeej, må vi ikke godt sende dig en pakke med det og det…’

Bloggeren var sådan lidt: ‘Jo, det må I gerne.

Firmaet sendte så den pågældende pakke til bloggeren, som så nævnte produktet på sin Instagram-profil. Uden at informere følgerne om, at der var tale om reklame for et produkt.

Og her havde vi så hele balladen. For det skal man gøre. Åbenbart.

Og når jeg siger åbenbart, så er det ikke fordi jeg synes det er strengt, eller at jeg er uvidende omkring reglerne for skjult markedsføring. Det handler om, at jeg synes der er enormt mange regler og at jeg har svært ved at finde hoved og hale i det.

Lad mig sætte et par eksempler op – helt og aldeles fiktive:

Jeg har fået en rabatkode til noget børnetøj, hvilket giver mig – 50 % på de varer jeg køber hos dem. Skal jeg informere mine læsere om denne rabat? Naturligvis. For hvis firmaet udelukkende har givet mig koden, fordi vi har indgået en aftale om at alle mine køb skal vises på bloggen – så er der tale om reklame. Skjult reklame, hvis ikke jeg informerer mine læsere om dette.

Omvendt kan man sige, at hvis jeg har fundet en rabatkode selv, der giver f.eks – 20 % på tøjet – en kode som er tilgængelig for alle, skal jeg så stadig nævne det på bloggen? Nej.

Det der gør forskellen i de to eksempler er, at der ligger en firma-interesse bag det første eksempel. Det gør der som sådan også ved den sidste, men koden er tilgængelig for alle – og jeg er jo heller ikke tvunget til at nævne på min blog, at den mælk der er i min kaffe, den har jeg fået med rabatten 2 for 10 kr nede i Super Brugsen.

Den største misforståelse blandt bloggere er f.eks, at firmaer uopfordret eller ifølge aftale, sender produkter til ‘test’ og dermed håber på at bloggeren vil vise det frem på deres side. Misforståelsen er ofte, at ‘jeg har jo ikke lovet firmaet at vise produktet, så hvis jeg gør det er det af egen fri vilje’.

Nej, det er det sgu ikke. For det er et produkt man har fået gratis (og dog, for egentlig skal der betales SKAT af den slags) og bloggeren ville højest sandsynligt aldrig have nævnt produktet på bloggen, hvis ikke det var blevet tilsendt. Også her burde man nævne at der er tale om gaver eller sponsorater.

Mange bloggere er efterhånden blevet rigtig gode til at nævne at der er tale om sponsoreret indhold – men nogle halter altså stadig bagefter. Og det handler oftest om, at de er i tvivl om, hvorvidt der er tale om reklame eller ej.

Jeg er på ingen måde ude efter at oute andre bloggere, men jeg synes nu alligevel at jeg vil lukke lidt op for posen, så bloglæsere ved hvad der foregår bag kulissen. Det er langsomt blevet til en mindre industri. Og de som færdes på Instagram, har nok også lagt mærke til, at dette medie i høj grad bliver brugt til markedsføring for firmaer i form af konkurrencer og shoutouts. Måske også for meget, efterhånden.

Mange bloggere i min kategori (familie) får ret høje rabatter på f.eks børnetøj. Og her snakker vi ikke små rabatter. Og langt de fleste får rabatterne, fordi der så er en aftale om at tøjet skal vises frem på den ene eller den anden måde. Det er sådan det virker. Men ingen siger det højt.

Jeg aner ikke om det gælder andre kategorier – af gode grunde kender jeg kun til eksempler indenfor familie-blogs – men jeg vil gå ud fra at det ikke er meget anderledes hos andre. Jeg tror også at det er meget udbredt blandt f.eks interiør og bolig. Og så selvfølgelig mode.

Jeg kender ikke til, hvad der sker bag andres blogs – jo, i et vis omfang – men jeg ved dog, at der er MASSER af skjult reklame derude i blogland. Og jeg synes at langt de fleste er gode til at informere om reklame og sponsoreret indhold.

Og så er det nu, jeg vil forsøge at fortælle hvordan jeg selv manøvrere rundt i det hele.

Jeg laver sponsoreret indhold. Via Bloggers Delight får jeg somme tider opgaver, hvor jeg skal skrive x antal indlæg for x KR. Det er det jeg laver mest af.

Så har jeg lavet samarbejder med firmaer, hvor jeg har lavet konkurrencer. Der får vinderen et produkt – og jeg har højest sandsynligt fået samme produkt som betaling. Og det er her jeg skal være bedre til at informere om, at jeg også har fået noget for at bringe konkurrencen. Det er skrevet bag øret. Jeg plejer at skrive at konkurrencen bringes i samarbejde med firmaet.

Pt. får jeg ikke rabatter hos firmaer, for vi køber ikke ret meget tøj til Alfred. Det meste er fra H&M – og hvis jeg en sjælden gang køber dyrt tøj, så foregår det hos Jelena, og hun kan godt finde på at give mig rabat – men det er fordi hun er min veninde og ikke fordi jeg er blogger. Er i tvivl om, hvorvidt jeg skal skrive at jeg har fået rabat her. Det ved jeg faktisk ikke. Har nemlig ikke en aftale med hende om, at det for alt i verden skal vises frem på bloggen.

En helt ny form for reklame der er på vej nu, er reklame for andre bloggere eller brugere på Instagram. Shoutout for shoutout. Så sent som i går aftes tikkede en mail ind fra en blogger, som ønskede at vi skulle anmelde hinandens blogs. På vores blogs. AKA: jeg vil gerne have mere trafik, og den skal du give mig. Det er det samme med Instagram. Folk vil gerne have flere følgere, og gerne hurtigt. Så de beder andre om at dele dem. En pisse irriterende tendens, hvis man spørger mig.

Jeg kan godt lide anmeldelser. Men sidst jeg tjekkede, så var anbefalinger bedst, hvis de kom direkte fra hjertet. Som jeg f.eks gjorde med Twinpeaks og Far Uden Filter. For det var og er pisse gode blogs. Og jeg anbefaler gerne hvis jeg snubler over brugere eller bloggere som jeg falder pladask for. Men at byde jer en anbefaling, som personen selv har bedt om. Det kommer ikke til at ske. Den tendens håber jeg snart går over.

Til sidst har jeg et spørgsmål til jer, som går på gennemsigtighed. Ønsker I den? Eller stoler I nok på jeres bloggere (og mig, for den sags skyld) og at de sørger for at de informerer om reklamer og gaver, når de sender indlæg jeres vej?

54 kommentarer

  • Dejligt indlæg. Tak for nyttig viden! Er selv ny i blog land, med kun to måneder på bagen. Og skal selv lige finde hoved og hale i det. Anbefalede i øvrigt dig i min blog i december og har fået personlige henvendelser om, at det sku er rart med endnu en ærlig mamma! Og det er anbefaling fra hjertet! Tak for gode og ÆRLIGE indlæg. Fortsæt med det. Hilsen en anden ærlig mamma

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Louise

    Jeg ønsker absolut størst mulig gennemsigtighed.

    Jeg synes efterhånden, det har taget overhånd med samarbejderne med diverse virksomheder, og for mit vedkommende kvæler det langsomt interessen for blogmediet. Jeg synes ikke, at en blog som din, eller andre familieboligs, er specielt slemme, hvad angår reklamer (og dog, nogle er godt med). Generelt gider jeg fx ikke længere læse modeblogs, fordi man konstant bliver nærmest tvangsfodret med reklamer og affl.links – det er slet ikke, hvad jeg ønskede at læse om, da jeg klikkede mig ind på bloggen. Jeg vil gerne se folks egne påfund, noget personlighed, deres egen stil, høre deres holdninger, læse om deres hverdag osv. osv.

    Jeg er reklamer-absolut-nej-tak-typen og vil egentlig gerne bilde mig selv ind, at jeg selv træffer nogle valg fremfor at andre træffer dem for mig – andre er nok knap så hys

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Kristine

      Fuldstændig enig. Kunne ikke have skrevet det bedre selv.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hej Trine.
    Tak for et godt indlæg. Det er helt sikkert interessant og en væsentlig debat at fremhæve. Jeg værdsætter, at du også på dette område er så ærlig! Dit spørgsmål om gennemsigtighed synes jeg er relevant. Følgende står helt på egen regning, men som udgangspunkt når jeg læser en blog og der refereres til et (godt) produkt eller lignende tænker jeg altid, at der er “et eller andet bag” og tager derfor anmeldelsen derefter uagtet om bloggeren reelt synes det er et godt produkt eller ej. Jeg kunne forestille mig, at man som blogger nogen gange VIRKELIG har en “rigtig” anbefaling om et produkt som man meget gerne vil dele med sine læsere – også selvom at der ikke er penge eller andet involveret og det er måske her det kan være svært dels for læseren at skelne, men også for bloggeren at “nå ud”. Ej, det bliver da en noget rodet fortælling det her, men altså som blogger er man vel ret glad for sine læsere og vil jo gerne give dem noget oprigtigt. Når der så opstår grund til at anmelde et produkt eller lignende helt spontant fordi det vitterligt er fantastisk kan det blive lidt mudret. Lidt ala når du skriver at man som bloggere skal anbefale hinanden fordi det genererer trafik – er det så fordi man anbefaler som led i en aftale eller fordi at den blogger man troligt følger rent faktisk har en “rigtig” anbefaling… Jeg er velvidende at de fleste bloggere kun skriver deres oprigtige mening om et produkt, men der må nogen gange opstå situationer, hvor bloggeren måske ikke selv ville betale (fuld) pris for det og er det så i virkeligheden en oprigtig anmeldelse? Bare lidt tanker fra en træt mor, der troede at ynglen ville sove formiddagslur, men nu sidder og gumler i museledningen ved siden af 😉 God dag til dig. Hilsen Charlotte

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ida

    T-A-K for det indlæg! Der er nogle ting som trænger til at blive sagt her i blogland. Jeg går i den grad ind for gennemsigtighed, læserne skal ikke føres bag lyset. Det skal være tydeligt, når en omtale måske ikke kun er drevet af lyst men også af business, også rabataftaler som du omtaler. Rigtig mange kigger på bloggere og tænker “hvordan får de råd, hvorfor kan jeg ikke prioritere mit forbrug på samme (fornøjelige) måde?” Men der er jo netop ikke tale om at prioritere, når man får tingene gratis eller til foræringspriser mod omtale. Det giver et forvrænget billede af virkeligheden og ikke mindst af det forbrug som statuerer det gode liv. Og det vil jeg meget nødig være eksponent for. Blogs er et udsnit af virkeligheden etc, men vi har dælme af at være sandfærdige når det kommer til de forretningsaftaler som spiller ind på indholdet af vores blogs.
    Jeg bliver fx irriteret når en blogger i flere indlæg fortæller om hvor fantastisk en barnevogn (og alt andet fra det mærke…) er, men først efter flere måneder kommer frem med, at man er ambassadør for mærket og modtager tingene til test. Mega fedt for dig, men hvorfor dog ikke oplyse det fra start? Det bliver tingene jo ikke ringere af, heller ikke interessen, men man har ryggen fri og spiller med åbne kort overfor læserne. Det er sgu ikke helt fint i kanten.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Dejligt ærligt indlæg ☺️ Jeg har selv blogget i et halvt års tid og tror først jeg sådan rigtig er inde i det nu, så ja det tager sin tid og lærer det at kende. Jeg stoler på dig og andre blogger om at når der er sponseret ting så oplyser i det også. Men nok også for jeg ikke (endnu) har oplevet andet. Jeg vælger derimod blogger fra hvis det ikke er andet end adlinks eller sponsorater for så synes jeg ligesom ærligheden, og bloggen går lidt af sporet.
    SFS : vil gerne give dig ret i at de er skide irreterne 🙂 Samtidig ville jeg sindssygt gerne have en. Forstået på den måde at jeg er nyopstartet og jeg ville smadder gerne have mere trafik og flere følger hos mig. For det er det der gør det hele noget værd, at nogen faktisk følger en og at man får feedback for sine ting 🙂 Så jeg har et meget ambivalent forhold til de såkaldte SFS. Fordi en anbefaling skal jo heller ikke bare komme ud af ingenting. Men rent faktisk fra en der synes at Hey hun gør det sku godt 🙂 Det er i hvert fald hvad jeg drømmer om sker for mig en dag 🙂 Og indtil da arbejeder jeg videre med selv at blive “set” 🙂
    Tak for en altid god og ærlig blog !

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Lone

    Godt indlæg! Jeg syntes at al den reklamepolitik er ved at ødelægge både blog- og instagramverdenen. Selvom der klart er en forskel på blog og instagram. På bloggen kan du bare undlade at læse med de steder hvor der er for meget reklame, giveaways osv. Men på Instagram syntes jeg det er værrer, der popper det op i dit feed uden du selv kan vælge det …..og jeg syntes det er kedeligt at skulle unfollowe nogen som man egentlig syntes om bare fordi de er kommet på giveaway og shoutout trips.
    Men firmaerne sover ikke og marketing har ændret sig, så desværre tror jeg at det er en ting der er kommet for at blive …… og om muligt bliver endnu mere agresivt.
    God dag til dig 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kir

    Jeg har godt nok droppet mange blogs og IG’ere pga reklame og især skjult reklame. Det er så træls. Især fordi at det tit er præcis de samme ting, som alle bloggere får tilsendt samtidigt.
    Hvis det stod til Forbrugerombudsmanden (og mig), så skulle der skrives ANNONCE med kæmpe stort over ethvert sponsoreret indlæg. Jeg synes det er fesent, når det skrives med en lillebitte grå skrift for neden..

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeanette

    Til dato den mest reelle blok jeg har læst!!! Gider ikke alt det der reklame halløj, hvor man sidder med en fornemmelse af, det højst sandsynligt er fordi bloggeren får tingene gratis eller med stor rabat!!!
    Fortsæt din gode stil!!!!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Fedt indlæg! Jeg kan også stadig svømme rundt i de mange regler og synes ærlig talt lidt det er en jungle med blogs og reklamer, men min taktik er (meget lig din) bare at sørge for mest mulig gennemsigtighed fra min side. Så må folk synes det er træls at se på eller hvad de vil, men vil hellere skrive en gang for meget at jeg har modtaget et produkt i gave, end en gang for lidt. Mere åbenhed i blogland 😀

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Margrete

    Fint emne som har ligget stille længe i blogland. Jeg synes det bliver værre og værre med mængden af sponsoreret indhold. Ofte oplever man at flere blogs (også på tværs af communities) har indlæg om præcis det samme produkt – det er så sløj læsning – og at de enkelte bloggere gør sig umage med at lægge hver deres vinkel på “hvorfor det her opbevaringshotel er uundværligt til vintergarderoben” gør det næsten endnu værre og forceret. Det er jo deres måde at skjule, at det er sponsoreret (selvom de gør opmærksom på det), men når man følger blogs rundt omkring og de samme indlæg går igen, ja, så holder jeg blogpause! Mht. gennemsigtigeheden synes jeg egentlig det går ok og bedre med årene – men men tror i ligeså høj grad, at vi som blog-forbrugere er blevet skrappe til at spotte product placement og sponsoreret indhold længe før man ser addlink-info e.l.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg blogger selv og har et par kommentarer fra bloggersiden.

    Jeg blogger om bolig og interiør og syntes ikke den der med ting til foræringspriser er helt så udbredt. Måske er det mig der ikke er nok fremme i skoene, men det er i hvert fald ikke en ting jeg har oplevet særlig meget af.

    Men en ting jeg syntes er rigtig ærgerlig ved alt sponsoreringen, er at hvis jeg selv køber noget og har lyst til at vise det, så føler jeg nærmest jeg er nødt til at skrive “ikke sponsoreret” for ikke at komme under mistanke. Det syntes jeg virkelig er en ærgerlig tendens.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • @Christina – det synes jeg virkelig også er en ærgerlig tendens. Jeg vil tit gerne fortælle om noget, jeg er glad for, men lader ofte være, da jeg ikke vil beskyldes for skjult reklame. Og jeg blogger om alt muligt og oplever heller ikke ting til forærings priser…

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anne

    Jeg er SÅ enig med Ida!
    Det er et problem, at mange læsere får det indtryk, at det er normalt at leve på en SU og samtidigt have råd til Proenza Schouler tasker, personlig træner, Isabel Marant tøj og at spise ude flere gange i ugen. Den slags er muligt pga. spons og fordelagtige aftaler. Jeg har selv et godt betalt “voksenjob”, og den mængde af goder er der alligevel ikke plads til i min økonomi (sagde hun med slet skjult misundelse 😉 ).

    Én ting er at man som en mere moden/voksen bloglæser er klar over hvordan tingene hænger sammen, en anden er de (mange) teenagere, fx gymnasiepiger, som også læser med. Ud fra egen erfaring, har jeg ikke indtryk af at de forholder sig lige så kritisk til blogmediet, og i mine øjne er det er stort problem at det billede de føler de skal/gerne vil leve op til er urealistisk.

    Så for at svare på dit spørgsmål – så ja! Altid gennemsigtighed.

    Tak for relevant indspark, som forhåbentligt kan sætte mere fokus på emnet.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Jeg tror desværre ikke at Proenza Schouler sponsorerer mange tasker til danske bloggere og ej heller Isabel Marant. Gid de gjorde.

      Jeg tror man skal passe på med at råbe sponsorat bare fordi en anden person fremviser dyre ting. Det kan jo være at vedkommende har en indtjening eller en økonomi som vedkommende ikke vil dele med hele verdenen, eller måske handler det bare ganske enkelt om prioritering.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Anne

      Okay okay, de mærker var et skud fra hoften – byt ud med danske mærker eller skjult spons/gaver i det hele taget, og pointen er den samme 🙂
      Jeg synes det er helt fair at en blogger gerne vil tjene på sin blog via spons og gaver. Nøgleordet er bare gennemsigtighed.

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Margrete

      Gud, så skarp var jeg heller ikke – personlig træner fra Sporting Health Club har været ret udbredt i blogland på det seneste 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Jeg har sgu givet 600 kroner i timen (!) for Joanna i sporting health – det blev 17.000 kr da jeg var færdig men det værd. Bare lige for at sætte en streg under at ikke alt er spons bare fordi det nævnes 😉 jeg ved dog nogen har lavet aftaler dernede – så er jeg sikkert bare for dum og pæn i kanten til at gøre det 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Margrete

      Det er jo virkelig ærgerligt for de virksomheder som får positiv omtale, uden spons, at læsere tror at der ‘foregår et eller andet’, fordi de har (skjulte?) aftaler med andre. Og selvfølgelig også skidt for bloggerens troværdighed i øvrigt. Jeg har dog intet principielt imod spons på blogs – er med på I skal kunne tjene på det – og det ville være naivt at tro, at hele bølgen kan rulles tilbage. Vi, som læsere, forventer jo hyppige, opfindsomme indlæg som tager tid – time is money. 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ida

    Pisse godt indlæg. 😀 Jeg går i høj grad ind for gennemsigtighed i forhold til skjult reklame. Jeg synes det er skide ærgerligt at et medie som Instagram, som efter min mening er til for at inspirere for inspirationens skyld, efterhånden er blevet omdannet til en reklamesøjle. Men jeg er pisse dobbeltmoralsk på det punk.Jeg deltager jo også selv i diverse konkurrencer og dermed er jeg med til at holde hele møllen i gang. Men det er vel den vej det går (desværre).
    Når det så er sagt så har jeg stor respekt for at du giver dig tid til at oplyse os “forbrugere”/modtagere om hvad det er vi får blæst i hovedet på daglig basis, så vi kan tage stilling og forhåbentlig styre udenom den værste påvirkning. TAK!
    Hav en rigtig god dag 😀

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Line Høj

    Ja tak til mere gennemsigtighed! Jeg synes ofte, jeg læser indlæg, hvor jeg tænker, at det helt sikkert er et sponsoreret indlæg, men hvor bloggeren ikke nævner et sponsorat. Det sår tvivl om bloggerens troværdighed. Jeg vil hellere have ærlighed, og hvis jeg så læser en sponsoreret anmeldelse, så ved jeg, at jeg skal tage den med et gran salt.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ida

    Jeg unfollower mange blogs i øjeblikket pga for mange reklamer, især modeblogs. Der har jeg en fornemmelse af, at stort set alt er sponsoreret på en eller anden måde. Savner virkelig de gode gamle dage hvor modebloggere i højere grad var “sig selv”.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Stine

    Jeg ved det ikke. Er ret kritisk – så går som udgangspunkt ud fra, at stort set alt er sponsoreret… Jeg savner anmeldelser af produkter, der ikke er proppet ned over hovedet på folk – disse anmeldelser virker ikke helt reelle. For er produkterne udemærket bliver de sikkert rost til skyerne. Jeg har lige fået en datter og som udgangspunkt hopper jeg over mange bloggeritems – tøj med ugler, MarMar leopardtøj og jellycat hænger mig næsten ud af halsen – selv om det er virkelig fine ting.. Og så synes jeg også stokke crusien har fået ualmindeligt meget plads.. Der udover kaster jeg op over, når bloggere nævner er produkt og skriver – hvis jeg dog bare havde råd – for så siden hen at få råd til produktet. Kan man kalde det blogtiggeri??

    Din blog skal have den ros, at der ikke er alt for meget reklame – tak ! Nogle blogs er jo nærmest ren reklame og æder altså hurtigt det personlige.

    God dag!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg må indrømme, at hele debatten siger mig intet.
    Jeg er egentligt flyvende ligeglad med hvad du/andre får (bare lækkert for jer), bare det er den ærlige mening om produktet.
    Når jeg overvejer et produkt, er det andres mening om, hvorvidt det virker eller ej jeg har behov for – ja selvfølgelig har de fået produktet, ellers kan de jo heller ikke sige om det virker eller ej.

    Ofte kan man læse mellem linierne om det bare er en salgstale, og nå ja så mister de ofte mit følge.

    Men tak og dug hvor er det blevet besværligt for bloggere – Det er vel det positive ved at være så lille og ukendt at mine anmeldelser er de ting vi selv har købt…

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Annette Aarre Dalsgaard

    Jeg synes, at det er helt okay med “reklamerne”, hvis det står nævnt nederst i oplægget, at det er det, det er.
    Altså ja tak til gennemsigtighed!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ja tak til gennemsigtighed. Stoler helt sikkert på dig, for du virker sgu altså 100% ærlig uanset hvad du skriver om, og du har desuden tænkt højt omkring mange overvejelser vedr. reklame og sponsorerede indlæg. Men jeg er stødt på flere andre blogs, hvor anmeldelser og ikke synligt sponsorerede indlæg virkede noget påtagede og ikke oprigtige. Dem følger jeg i øvrigt ikke mere.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Julie

    Gennemsigtighed er fedt! Jeg er godt nok ved at være træt af at 3-4 bloggere laver det nøjagtig samme indlæg hver gang de har fået sig en ny rabatkode et-eller-andet-sted. Og jeg tror heller aldrig at jeg ville kunne finde en bloggers anmeldelse af et tilsendt produkt særlig troværdigt.
    Jeg tror at man som blogger på et tidspunkt må vælge lidt til og fra – ud fra hvad man dømmer vil have mindst indflydelse på ens troværdighed. Jeg ville f.eks. aldrig teste produkter, for alt hvad jeg fyrede af, ville jeg være blevet betalt for. Men så er der jo så mange andre muligheder man kan tjene penge på!

    Hilsen Julie – denmiserable.blogspot.dk

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sarah Jonassen

    Hej Trine. Fedt indlæg. Jeg har en lidt uvedkommende kommentar. Jeg vandt din konkurrence om en hylde, men har intet hørt fra dig siden… 🙂 Mail er afsendt for et par uger siden!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Camilla

    Tak.
    Jeg føler ikke at du prøver at prakke mig noget på.
    Du virker meget reel, og jeg kan virkelig godt lide din åbne og ærlige skrivestil.

    Jeg under dig de rabatter og freebies som du måtte få.
    Jeg kan godt undre mig over at du ikke får flere gratis ting, for din blog er virkelig værd at følge 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • LORTEMOR

      Det er fordi at det oftest ikke kan betale sig for folk at sende mig uopfordrede ting. De ved efterhånden at jeg ikke skriver hele indlæg om spegepølse og duftlys 😉

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Camilla

      Ha ha – fed begrundelse!

      Jeg synes at det er hyggeligt og nostalgisk, når flyet med reklamen for 3-stjernet Salami flyver over sommerlandet, men jeg køber ikke deres produkter.

      Jeg har påtaget mig at teste toiletpapir og køkkenrulle, men jeg håber at blive tilbudt mere spændende produkter.
      Der er forskellige muligheder for os, der ikke har en blog, men blot er tilstede på diverse sociale medier.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Pernille

    Foretrækker også gennemsigtighed – også derfor, jeg godt kan lide at komme her hos dig, Trine. Jeg ville generelt ønske, at I bloggere skrev i indlægs begyndelse, hvis et indlæg er sponsoreret – for så kunne jeg vælge dem fra allerede i Bloglovin. Jeg kan godt se, at I forsøger at gøre teksten interessant og vedkommende – og jeg synes også, det er fair, at I tjener penge på jeres blogs – men jeg gider simpelthen ikke læse om noget, der kun skrives om, fordi der er betaling involveret – heller ikke selvom I har fundet ud af, at produktet var smart og anbefalelsesværdigt undervejs. Føler mig snydt ind hver gang 😉 Som ansat i medieverdenen er jeg også nødt til at spørge, hvorfor det ikke i højere grad er mere udbredt, at I tjener penge på annoncer fremfor sponsorerede indlæg? Jeg mener – man må da kunne tage mange penge for at lade virksomheder få en annonce på en blog, der har hvad? 60.000 unikke læsere om måneden? Endda læsere med nogenlunde samme profil – antager f.eks., at der er flest kvinder, der læser med, og at størstedelen er mellem 20 og 35 år?

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Susanne Østerlid

    Jeg er SÅ træt af reklamer overalt. Skjult reklame kan næsten gøre mig arrig, og jeg var meget tæt på at slette både insta og facebook her i december. I stedet har jeg slettet brugere/bloggere med alt for meget kommercielt halløj og konkurrencer. Det stak af særligt for en på insta, og jeg kom til at kaste lidt op ud over hende, hvilket ikke var så pænt af mig, men hun påstod, at hun intet fik ud af hendes mega konkurrence, og den køber jeg bare ikke.
    Jeg har det sidste års tid lagt mærke til, at jeg ved at læse bestemte blogs og følge bestemte profiler på insta blev købelysten. Jeg bliver så træt! Jeg holder mig så vidt muligt fra reklamer, både mht hvilken tv jeg ser og med klistermærker på min postkasse, og så skal fanden da stå i det, hvis jeg selv skal opsøge det på min færden på internettet. Nej tak!
    Og tak for din ærlighed, søde(lorte)mor. Jeg håber, at blogland og diverse vågner op og bevarer deres integritet.
    Herligst Sus

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg ønsker det noteret allerøverst i indlægget, hvad motivationen er. Om det er et samarbejde, om du får noget for det (penge eller gave), om du får rabat osv.

    Så kan jeg nemlig let og elegant trykke “Mark as read”, hvis jeg ikke orker et reklameindlæg 🙂

    /Line

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Irma

    Godt indlæg og rart med et kik bag kulisserne. Eneste jeg tænker… Hvis du nu skal teste et produkt for at anmelde det, er det så ok at være kritisk og ærligt? Eller fremhæver man kun det positive? Hvis man nu f. Eks teste en tlf og man synes den er skod. Hvad gøre man så? Jeg, som læser, vil jo helst få et realistisk syn fra bloggeren.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Sus

      Forhåbentligt gør man det samme som andre anmeldere, der jo også ofte får kastet tingene i hovedet – altså anmelder ærligt. En boganmelder får også tilsendt nye bøger fra forlagene, osv. Når det så er sagt, så synes jeg, at det er rart, når der i aviser og blade er sektioner dedikeret til anmeldelser. Når anmeldelser på en blog kommer mellem indlæg om privatliv og holdninger, så bliver det mere uigennemsigtigt. Jeg læser ikke længere blogs, der har flere sponsorede indlæg om måneden eller endda om ugen. Jeg synes det er kedeligt. Men hvis jeg overvejer at købe et produkt, kan jeg godt lide at google mig frem til bloganmeldelser af det. Summasumarum: gennemsigtighed er godt, og lortemor er min yndlingsblog pga den gennemgående ærlighed.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ditte

    På Instagram bliver det (meget) trættende i længden, når en blogger (hash)tanger samtlige produkter på sine billeder. Så tænker jeg, at intentionen bag i højere grad er product placement end at dele billedet blot for billedets skyld (særligt når pr-kvinden tilknyttet produktet også er tagget 😉 Av min arm…)
    Ift. spons. på blogs, så har jeg studset over, når en/flere (mode)blogger/e “pludselig” begynder at gå i meget tøj af Malene Birger fx. Der er ikke nævnt noget om, at det er foræret, sponsoreret eller andet, men det virker bare påfaldende… Jeg bliver sgu lidt skeptisk. Ved ikke, om der er noget, der hedder “bare” udlånt tøj, men når bloggeren omtaler tøjet positivt i den kontekst, er det vel stadig (skjult) reklame? Det ville i hvert fald være god stil at skrive det. Generelt, jo mere gennemsigtighed/ærlighed, jo bedre. Jeg “hepper” på de bloggere, jeg følger, og det er helt cool med spons., men helst på en måde, der ikke “tvinger” skeptikeren frem i mig 😉
    I øvrigt tak for en virkelig fremragende blog. Du gør det herregodt!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Ida

      Men det er jo lige præcis det, som gør det lidt svært… For mange blogs handler jo netop om det som begejstrer en! Og jeg ville også være ked af at skrive “ikke sponsoreret” ved alle mine indlæg. Som læsere må man også have tillid til, at bloggerne oplyser det, når der er forretning ind over. Også selvom der findes eksempler på det modsatte.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anette Møller

    Denne kommentar er ikke skrevet med nogen intentionen om at skabe nogen form for yderligere debat, den er udelukkende et udslag af min egen manglende viden og mit ønske om at forstå.

    Hvordan ville du, ud fra hvad du tidligere har skrevet, kategorisere Sille Who’s senest indlæg omkring et samarbejde med Swiss Clinic? Kan ikke se hvorvidt hun skal/skal ikke overholde de “guidelines” som du opstiller, og om disse i bekræftende fald rent faktisk er opfyldt?

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Vigtigt indlæg du har lavet!
    Jeg har det sådan, at ja det SKAL fremgå, at der er tale om reklame, men jeg tror desværre ikke det sker altid. Og så har jeg det sådan, at jeg ikke gider læse blogs med mange reklamer generelt. Enkelte kan jeg se igennem fingre med, så længe det er tydeligt, men der skal ikke ret meget til (heller ikke give aways) før jeg står af. Selv har jeg valgt ikke at gå ind i det univers på min egen blog. Den skal være MIN, med MINE ord og holdninger med videre, uden påvirkning fra firmaer (ikke at jeg har fået n masse tilbud 😉 ). Faktisk synes jeg alle disse skjulte og mindre skjulte reklamer gør, at jeg bliver i tvivl om, om folk tror at jeg reklamerer, når jeg viser billeder og omtaler produkter. Men det gør jeg ikke, og ind til videre synes jeg heller ikke om at skulle skrive, at indlægget IKKE er sponsoreret, for det burde jo ikke være nødvendigt, selv om det måske i virkeligheden er nødvendigt!??. Nej der vil jeg meget nødig ud.
    Jeg har det nok sådan, at dem jeg kender ved, at jeg er ærlig, og det må jeg så håbe på (på et eller andet punkt) også skinner igennem til dem, der ikke kender mig (ud over på bloggen).
    Jeg er synes, at det er helt fint, at folk indgår samarbejde, så skal de bare være ærlige, og så kan jeg selv vælge fra 🙂

    🙂 Rikke

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Monica

    Jeg synes også det tager overhånd med sponsorerede indlæg.

    En blogger har fornyligt talt om, at hun ville i gang med at træne – og wupti, så kom der efterfølgende et indlæg, som sjovt nok er lavet i samarbejde med et træningscenter, som bloggeren selvfølgelig er blevet medlem af.
    Der må jeg blankt indrømme, at min første tanke går på, at bloggeren lige har sørget for at lave en aftale med træningscenteret om at de bliver nævnt på hendes blog mod at hun enten får abonnementet med rabat eller gratis. Jeg ved jo ikke om det er sådan det fungerer eller ej – og jeg ved egentlig ikke hvad jeg skal synes om det.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Betina

    Point til dig. Tak fordi du er ærlig. Jeg hader falske anbefalinger og jeg vil helt sikkert vide HVIS du og andre får goder, fordi JEG læser om et eller andet.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mia

    Dejligt informerende indlæg..
    Dog er IG tendensen ikke kommet til min endnu 🙂
    Og alligevel sidder jeg med en følelse af at det var sQ meget godt jeg ikke anbefalede en af dem jeg følger..
    For han kunne sikkert finde på at gøre det samme ved mig da han roste mig på FB i en gruppe vi sidder i..
    Og så ville det hele jo være startet..
    Takker for et godt indblik i nogle af de skjulte ting

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Well spoken!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Det er MEGET sjældent nu til dags, at bloggere skriver om noget, som de på en eller anden måde ikke har fået noget ud af. Så jeg læser altid blogs med det udgangspunkt, at intet er 100 % oprigtigt. Og det er helt okay, synes jeg, for blogs er i forvejen en redigeret virkelighed.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • LORTEMOR

      Ret sej tilgang at have 🙂 men ærgerligt at det er sådan, ikke?

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Jeg må altså lige stemme imod her.

      Måske er jeg naiv, men “Det er MEGET sjældent nu til dags, at bloggere skriver om noget, som de på en eller anden måde ikke har fået noget ud af” – det tror jeg altså ikke på. Og jeg synes, det er en klar generalisering. Fordi man viser et produkt, en to-go-kaffe på instagram, så betyder det altså ikke, at den er sponsoreret! Det er jo ikke fordi, man bare kan gå ind i Netto og kræve, at de udleverer mælk gratis “fordi jeg har en blog”. Sorry – så heldige er vi ikke 😉

      Der er helt sikkert mange gaver og udlån på modeblogs, men jeg må også sige, at det altså kræver sit at levere 200 outfits om året (ikke at jeg gør det, men det når andre), og hvis man skal blive ved med at inspirere og ikke ruinere sin økonomi, så er det altså rart at kunne låne en ting eller tre. Jeg forstår godt, det kan være en gråzone, og det skal der arbejdes på. (Dog forstår jeg mig ikke på, når der er indgået en “noget-for-noget-aftale”, som jeg dog ikke selv indgår, eller en betalt aftale, at der ikke højt og tydeligt står “sponsoreret indlæg”, “i samarbejde med” eller lignende).

      En grund, som jeg forestiller mig til en del af uigennemsigtigheden, er, at man skal betale skat af gaver – med mindre det er anmeldereksemplar og derfor destrueres efter test. Men bloggere får generelt set ikke mange penge for at blogge hvis overhovedet nogen. Der er altså ikke meget at betale skat af, hvis lønnen ikke er der. Det betyder måske, at de helst ikke vil ud med, hvor meget og hvad de får af gaver, hvis Skat skulle undersøge. Jeg ved ikke om det giver mening, og det er klart en gråzone, men måske svær at komme rundt om.

      Noget, jeg til gengæld synes, er et område, der burde melde mere klart, det er magasinverdenen. Hvad der ikke er af gaver der. Og der taler vi ikke en leotrøje fra Marmar eller hvad det hedder, men Louis Vuitton-tasker, Chanel-klipklappere. Og mange af de varer der vises i magasinerne og tippes om – der er en aftale omkring. At købe et dansk modemagasin er mere uigennemsigtigt end en blog – som jeg ser det. Hvornår har I sidst set et magasins webshop fortælle, at de bruger affiliatelinks, når de laver en “tyve jakker til foråret”-post?

      Jeg ser det lidt fra begge sider, læser og skribent, og jeg har ikke en klar idé om, hvad og hvordan. Men det falder mig meget for brystet, at retorikken bliver, at “alt må være spons”. Det passer altså ikke. Det kan ikke være rigtigt, at en anbefaling eller et tip skal tages som falsk i udgangspunktet.

      Beklager hvis det roder, men skrivefeltet er så småt at jeg mistede overblikket 🙂

      KH

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Ditte

      Nu kan jeg selvfølgelig kun svare på egne vegne, men det er flere år siden, at jeg “erkendte”, hvordan et modemagasin sættes sammen. Modeverdenen er en meget lille verden med masser af vennetjenester og gaver på kryds og tværs. Jeg synes så bare, at der er stor forskel på et modemagasin og en blog. Et modemagasin er en hardcore forretning, en virksomhed med medarbejdere. De skal sælge magasiner, ligesom en ismand sælger is. Jeg er ikke så naiv, at jeg tror andet. En blog derimod – i hvert fald som udgangspunkt – er et (mere eller mindre) personligt univers. Personligt, vil jeg selv gerne læse med dér, hvor man mærker mennesket bag tøjet. Hvor der er en eller anden form for tillid til det bloggeren formidler (altså så meget som det er muligt 🙂 ). Fx som ved dig Cathrine. Tøjet er altså kun en lille del af pakken 🙂 Når bloggen vokser, går der typisk mere og mere forretning i den. Så bliver udfordringen tit at holde fast i det personlige, det umiddelbare, det der gjorde bloggen så elskværdig til at begynde med. Man kan jo argumentere for, at det “blot” var bloggerens eget tøjskab, der gjorde bloggeren så stor, at spons. og lånt tøj fulgte efter. Når der går forretning i den, så er gennemsigtighed en kæmpe hjælp for at bevare “tilliden”. Men det er selvfølgelig fuldstændig op til den enkelte blogger, om de vil drive en hardcore forretning, et personligt univers, eller noget midt i mellem. Jeg synes, dem der i talesætter spons., jonglerer det dér midt i mellem ret godt. Og for dem, hvor det er blevet en fuldtidsforretning, (som så automatisk og forståeligt nok bliver en drivkraft for værket) de skal bare være ligeglade med, at min “tillid” til dem er røget hen ad vejen. De har jo tydeligvis stadig “kunder i biksen” :). Så det er altså fuldstændig op til den enkelte blogger, hvordan de håndterer spons m.m., og så er der op til læserne, om de har lyst til at følge med 🙂 Shit det blev langt – og vist også meget rodet 😉 KH

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mette

    Hvornår findes vinderen af kage konkurrencen?

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Thea

    Et af de mærker jeg har undret mig over i familiekategorien er bobles. De fleste familieblogs synes at have bunker af de dyre dyr, men der står aldrig noget om sponsorater eller rabatter. Spørgsmålet er også hvor ofte man skal nævne noget er en gave, skal man nævne det hver gang man viser et billede af bunken, eller kun som en parantes i et konkurrenceindlæg?!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Godt indlæg. Jeg tror du har ret i at det ikke altid nødvendigvis er manglen på viljen til at gøre det rigtigt, der gør, at nogle kommer i klemme. Reglerne er svære at gennemskue. De passer ikke længere med de muligheder der findes i dag.

    Sponsorering og samarbejde behøver ikke være en kedelig ting, jeg følger flere bloggere der flot præstere at navigere rundt i det hele, uden at sætte troværdigheden og intigriteten over styr… Og jeg oplever andre, som oftere og oftere slår over i et andet toneleje, eller hopper ud af deres egen blog/interesse kontekst, så det begynder at lugte af bagvedliggende aftaler. Det bliver taget med et mindre anstrengt smil, hvis jeg så kan finde “sponsoreret” notitsen, men nogle sørger fx. for at det ikke er med i blogfeede som kan læses på fx. bloglovin, selvom resten af indlægget er det. Eller udelader det helt. Jo tak, jeg skal da ikke udelukke at bloggeren pludselig stødte på et køb der bragte denne helt i lala-land så det bare MÅTTE deles… helt uden bagmænd… meen, der er noget uldent over det.

    Mht. Shoutout for shoutout kan jeg dog informere at det bestemt ikke er et nyt fænomen. Like for like, venneudveksling eller Sub4Sub har eksisteret så længe som jeg husker fra min tid på nettet – også fra før den spæde start på bloggingeventyret. Også på spam-agtig manér.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • spænende indlæg
    er selv lige startet med at blogge, så godt med noget viden.
    kan jeg spørge om noget? det håber jeg.
    når du anmelder et produkt du selv har købt, informere du så firmaet bag det om anmeldelsen?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • LORTEMOR

      Hmm, det hænder! Men det er sjældent jeg tager kontakt til virksomheden, egentlig 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • ok tak
      var lidt i tvivl om hvad der er rigtigt at gøre.

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Skal I så ikke have flere børn?